Friday 8 May 2009

Wacana Ilmu Perubatan Menurut Perspektif Islam

Kelab sekali lagi menganjur Wacana Ilmu bertajuk Perubatan Menurut Perspektif Islam pada 7hb Mei 2009 bermula jam 7.45 hingga 10.30 malam bertempat di rumah Hj Razali. Penceramah ialah Ustaz Mohd Trimizi Zainal iaitu seorang pengamal dan perawat Perubatan Islam. Beliau dari Timbalan Pengerusi, Professional Islamic Support Nurture Group (PISANG. Untuk maklumat lanjut boleh lawati: ( www.pisang.org.uk). Majoriti perserta wacana ilmu terdiri daripada kalangan keluarga.



Baru-baru ini adik Nahdia mengalami ganguan makhluk halus. Setelah usaha dan ihktiar yang dilakukan oleh Ustaz Trimizi serta perkenan Ilahi, adik Nahdia telah pulih. Semoga adik Nahdia terus diberi kekuatan untuk mengharungi cabaran dan semoga Allah akan memartabatkan keimanan setelah ujian diberikan.



Perubatan Islam Menurut Perspektif Islam adalah merujuk kepada rawatan melalui Al-Quran dan As Sunnah tanpa mengenepikan perubatan moden yang mana telah dipelopori oleh Ibnu Sina dan Ar Razi. Walau bagaimanapun, Barat mengambil ilmu perubatan Islam tetapi mencabutnya dari akar Al-Quran. Penyakit sebenarnya boleh menjangkiti manusia samada dari gangguan makhluk halus atau virus (persekitaran).

Menurut Ustaz trimizi, syaitan akan masuk ke badan manusia sekiranya kita lemah dari segi emosi, kerohanian, intelek dan tidak berdampingan dengan manusia, contohnya, sentiasa murung dan bersendirian; (EQ, IQ, SQ dan AQ). Pada hakikatnya, manusia boleh diganggu oleh syaitan, jin dan iblis. Kategori gangguan pula gangguan bersifat sementara, sihir, susuk dan saka.



Perubatan Islam adalah mengajak manusia supaya menjaga aqidah dan jangan kita mensyirikkan Allah dengan menggunakan bomoh, memperbaiki ibadah dan akhlaq serta hubungan dengan masyarakat.

Selain daripada itu sebahagian warga Melayu Hull mengambil kesempatan membuat "scanning" sekiranya terdapat gangguan, sihir, saka atau susuk. Di samping itu ada juga memohon khidmat Ustaz bagi membuat usaha "memagar rumah".

No comments: