Friday 3 September 2010

Majlis Berbuka Puasa 27/08/2010


Sempena bulan Ramadhan Al-Mubarak, Kelab Melayu Hull telah mengadakan majlis berbuka puasa. Majlis telah diadakan pada 27/08/2010 di North Hull Communiti Centre. Majlis didahului dengan bacaan Yassin and tahlil arwah untuk bonda tercinta En. Ahmad Rohidi dan Pn. Noriza yang telah kembali ke rahmahtullah pada 27/08/2010 yang lalu. Sama-sama kita sedekahkan Al-Fatihah kepada Almarhummah, Al Fatihah......

Selepas solat Tarawih berjemaah, sedikit tazkirah telah disampaikan oleh Ustaz Jufitri Johar daripada Durham. Antara intisari tazkirah ialah beliau mengingatkan sesama kita untuk mepertingkatkan lagi amal ibadah kita sempena di bulan Ramdan yang mulia ini. Beliau mengambil contoh ke atas Imam Syafie. Di bulan Ramadan Imam Syafie akan Khatam Quran sebanyak enam puluh kali. Sehubungan itu Uztaz Jufitri berharap kita bersama-sama dapat Khatam Quran sekurang-kurang sekali di dalam bulan Ramadan ini.

Disamping itu juga Uztaz Jufitri juga mengingatkan kita untuk bersama-sama berdakwah memertabatkan Agama Islam di muka bumi Allah ini bukan sahaja kepada sesama Islam malah kepada yang bukan Islam juga. Kaedah yang boleh kita lakukan ialah dengan mempraktikkan ajaran Islam itu sendiri di dalam diri kita. Dengan berkelakuan baik, moral yang tinggi, menghormati sesama manusia dan sebagainya, ia dapat menarik minat terutamanya kepada orang yang bukan Islam untuk mendekati dan mengenali Islam seterusnya memeluk agama Islam.




Majlis berbuka puasa dimulakan oeh Tok Penghulu




Bersama-sama menjamu selera









Ustaz Jufitri Joha sedang menyampaikan tazkirah






Muslimah sedang khusuk mendengar tazkirah








No comments: