Monday 23 March 2009

Al-Kuliyyah, 21 Mac 2009 & Mesyuarah penubuhan Kelas Bimbingan Melayu Hull

Al- Kuliyyah siri ke 4

Allahamdulillah, siri al kuliyyah pada kali telah berlangsung dengan jayanya pada hari sabtu, 21 Mac 2009 yang lepas bertempat di 32, Sidmouth street, Newland Avenue, HU5 2LB di rumah pasangan saudara/i Razali & Rokimah. Program bermula dengan solat maghrib berjemaah.

Perbincangan tafsir telahpun selesai mengulas surah al-Mudathsir pada perjumpaan terdahulu dan kini kita telah memperbincangkan surah al qiyamah mulai ayat 1 hingga ayat 12. Di antara pengajaran ayat-ayat tersebut adalah mengingatkan umat manusia; mengenai Allah bersumpah qiamat akan tiba dan manusia ada yang meraguinya. Manusia tidak percaya bahawa tubuh manusia yang berkecai ini akan dicantumkan semula. Manusia diperingatkan akan perjalananan hidup di hari akhirat amatlah jauh selepas terjadinya qiamat. Keadaan kita pada ketika masa itu adalah bergantung kepada amalan masing-masing.

Manakala antara intisari tazkirah pula adalah mengenai hubungan kita dengan rabb (Allah taala) dan hubungan kita sesama manusia. Dalam perhubungan kita sesama manusia, ia boleh dibahagikan kepada 3 peringkat terpenting iaitu berusaha menunaikan taaruf (berkenalan), tafahum (bersefahaman & menggabungkan diri untuk melaksanakan sesuatu tugas), dan takaful (tolong-menolong & melaksanakan khidmat atau memberi bantuan kepada sesama persaudaraan Islam). Islam menyeru umatnya untuk memenuhi keperluan bukan sahaja sesama saudara khususnya, bahkan amnya kepada komuniti/masyarakat setempat tanpa mengira warna kulit, keturunan, mahupun agama.

Mesyuarah penubuhan Kelas Bimbingan Melayu Hull

Untuk makluman saudara/i sekalian, satu mesyuarah ringkas telah diadakan di rumah saudara Razali. Matlamat mesyuarah ini adalah untuk membincangkan keperluan dan perjalanan Kelas Bimbingan Melayu Hull. Mesyurah kali ini telah dipengerusikan olah Guru besar Kelas Bimbingan Melayu Hull, juga merangkap Timbalan Pengerusi Melayu Hull, sdr. Azli.

Antara intisari/agenda mesyuarah adalah :

Mengadakan kelas bimbingan anak-anak terbahagi kepada 3 tahap iaitu:-
tahap 1 : (adik-adik berumur 6-8 tahun)
tahap 2 : (adik-adik berumur 9-11 tahun)
tahap 3 : ( adik-adik berumur 12-16 tahun)

Manakala subjek yang di tawarkan/diajar adalah :-
1 Bahasa Malaysia ( ketua Penatia Saudari Zarimah)
2 Pendidikan Islam ( ketua Penatia Saudari Rusiah)
3 Kenegaraan (Ketua Penatia sdr. Hasan)

Mesyuarah turut memutuskan bahawa penglibatan seramai mungkin guru-guru sukarelawan (mungkin sesi pengajaran dan pendidikan (P&P) akan disampaikan secara giliran seperti cara kita membuat al-kuliyyah, dan semua ahli komuniti janganlah risau kerana setiap subjek akan dikepalai dengan seorang ketua penatia. Ketua panatia ini akan menyedikan sukatan bagi subjek masing-masing). Mesyuarah mempercayai bahawa ramai lagi individu-individu yang lebih berkaliber untuk mendidik adik-adik kita ini.

Kelas ini akan dijalankan pada setiap hari sabtu bermula jam 10.00 pagi hingga 1.00 tengahari. Setiap sesi kelas akan dijalankan selama 40-50 minit. Kelas ini akan dilaksanakan secepat mungkin bermula pada bulan April ini. Justru itu, komitmen setiap warga komuniti Melayu Hull amatlah diharapkan, agar kelas ini dapat berjalan dengan jayanya.

No comments: